Metroid 3 - Check


Eller Super Metroid om man vill säga rätt. Men titeln "Metroid 3" säger till spelaren att det nu handlar om en trilogi. Sedan står det faktiskt "METROID 3" precis innan titelskärmen. Ettan och tvåan har egentligen bara byggt upp inför detta. Avslutningen, avrundningen, klimaxet.

Och vilket klimax.

Jag har spelat igenom Super Metroid kanske fem gånger tidigare så det var inte mycket som var nytt. Men nu när jag kört igenom båda föregångarna för första gången, så ser jag spelet lite med nya glasögon. Jag visste ju redan alla lovord jag skulle klottra ner det här inlägget med när jag väl var klar med det, men nu kom ytterligare en dimension med i bilden; arvet.

Arvet som Super Metroid bär på, dess två föregångare, ser kanske inte mycket ut för världen. Men i inledningen till Super Metroid märker man att utvecklarna tagit det med största möjliga allvar. Med lite uppiffad grafik och en lång monolog från vår alldeles egna Samus får vi hela historien om Metroid återberättat för oss. Kortfattat, enkelt och resolut.

För att inte tala om inledningen av själva spelandet. Jag har aldrig greppat att Super Metroid utspelar sig på planeten Zebes, samma planet som första Metroid utspelade sig på. Annan sak jag inte visste: De första fem minuterna på Zebes arbetar man sig baklänges ned för den vägen man flydde ut för två spel sedan. Oslagbart.


Jag tänker gå så långt och säga att inledningen till Super Metroid är helt perfekt. Stämningen, musiken, kusligheten och framför allt den omfattande homagen till de tidigare spelen.

Resten av spelet är ingen kristallklar fortsättning av inledningen, men det är fortfarande ett fruktansvärt bra spel. Ett par bossar kändes mer som transportsträckor och vissa låtar tröttar ut mer än peppar. Men speldesignen är fortfarande lika fantastisk och kan nästan ses som ett kulturarv när man idag ser alla spel som stjäl idén rakt av.


Intressant är också hur sista bossen inte är någon direkt utmaning utan är mer av en uppvisning i dialogfritt drama. Man klarar den ganska enkelt på första försöket, men de förutbestämda händelserna som spelas upp framför en, mitt i spelandet, är ett stycke spelhistoria. Super Metroid berättade en enkel handling som sömlöst går ihop med spelandet, flera år före Half-Life.

Super Metroid är fortfarande det bästa plattformsspelet någonsin. Det är 17 år gammalt.

BETYG: 5/5

Next mission? Metroid Fusion till Gameboy Advance!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0