Metroid: Zero Mission - Check


Spel som Metroid: Zero Mission behöver det finnas många många fler av. En helrenovering av en klassiker/ett komplett ansiktslyft av en pionjär i spelvärlden.

Metroid: Zero Mission är alltså en remake av det allra första Metroid, det jag spelade med min bror för ett tag sedan. Med det fräscht i minnet var det extra roligt att spela igenom Zero Mission.

Mycket är förändrat, men stämningen är intakt

Det börjar med att Samus vill berätta historien om sitt första uppdrag, det vi precis ska få spela. En bra detalj då det vi spelar är Samus återskapande av uppdraget, alltså en förklaring till varför det är så förskönat och annorlunda från första gången vi spelar det. Är det larvigt att mig att försöka hitta förklaringar till detta?

Oavsett vad... Metroid: Zero Mission är helt makalöst bra. Grundstommen är kvar, men allt har fått expansioner, förbättringar och uppfräschningar. Proppat med hemligheter, extra bossar och extremt tydliga direktiv på var man ska hela tiden så går det above and beyond the call of duty. Överallt finns det små små detaljer som visar att utvecklarna kan sin historia. Plus ett enormt WOW-tillfälle (som tyvärr redan spoilats för mig, men jag låtsades vara överraskad så gott det gick) som förtjänar en plats i spelhistorien.

Moderhjärnan, sista bossen?

Det lånas friskt från Super Metroid (som vanligt), men även från Metroid Fusion. Samus har ett rörelseschema passande för det nya årtusendet vi lever i. Karta, sparfunktion, laddningsstationer för energi och missiler överallt. Alla brister från originalet är fixade och framför mig uppenbarar sig en av de mest fartfyllda och spännande spelupplevelserna jag fått äran att ha på en bärbar konsol.

Jag undrar varifrån idén kom att Metroid skulle få sig en sådan ypperlig remake som denna? Det är ju inte direkt många spel från 80-talet som fått remakes, ännu färre som fått bra remakes. En dröm vore om det allra första Metal Gear (helst det till NES som hade lite djungelpartier och mycket bättre musik) fick sig en sådan här remake. Det vore något att gå genom eld, vatten, berg och dal för.

Kraid, alldeles för tam och enkel

Metroid: Zero Mission är underbart men kort. Men jag tror det kändes så kort eftersom det hände saker hela tiden. Den enda bristen jag kände av var hur de redan existerande bossarna var rätt så tråkiga. Som i Metroid Fusion var det bara att mata de med missiler. Nåväl, lätt värt ändå.

BETYG: 5/5

Bästa remaken, ever.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0