Vilka spel tänker jag på?

Det var en gång en konsolgeneration.

Grafiken var het, ljudet var maffigt och lagringsmöjligheterna större, men spelvärlden väntade fortfarande på den där kioskvältaren. Du vet kioskvältaren som tog grafiken in i nästa generation på riktigt. Ett spel som känns som framtiden. Ett spel som får andra utvecklare att skärpa till sig och jobba hårdare.

Och mycket riktigt så var det helt plötsligt på väg. Hajptåget var i rörelse.

Det var ett spel som handlade om smygande och smygdödande, att hellre hålla sig utanför stider eftersom fienden var många fler än vad du är. Handlingen var central och kretsade mycket kring DNA och vad det för med sig. Alla trailers som släpptes var sådär snuskigt välgjorda och snygga som tusan, spelvärlden var mer än redo för den här kioskvältaren!


På dagen D fick dock alla som köpte spelet sig en kallsup. Personen man trodde sig skulle få styra var inte den enda huvudpersonen. Man blev även tvungen att styra någon helt annan person vid en annan tid. Oavsett om man gillade den twisten eller inte så blev alla fullständigt överraskade och alla hade sedan en åsikt om det.

Men riktigt bra var det ändå. Riktigt riktigt bra. Om man spelade spelet när det var nytt det vill säga, men jag kommer till det.

Såhär i efterhand är det intressant att se tillbaka på dessa två spel som passar in i beskrivningen ovan. För det var inte förrän uppföljaren till båda spelen (som kom ungefär tre år senare) släpptes som spelsagan hittade sitt sanna jag, trots att en tredje spelbar karaktär introducerades. Den uppföljaren har enligt majoriteten åldrats flera gånger bättre.

Åsikten om ifall föregångaren eller uppföljaren är den bästa beror helt på om man spelade föregångaren när det var nytt eller inte. Jag klarade ett av dessa spel när det var helt nytt och ett när det var fem år gammalt, ett älskar jag och ett är jag ganska besviken på. Det tror jag har mycket att göra med kraften i nyhetens behag. Riktigt snygg grafik kan blända vem som helst och det är precis det jag är, bländad.

Men min fråga till dig blir då; vilka två spel tänker jag på?

Cem, den här borde du kunna knäcka...

Kommentarer
Postat av: Cem

De var ju lätt Viktor. De räckte ju nästan med att bara se bilden.

2012-03-07 @ 15:43:28
Postat av: Cem

Ok riktigt så enkelt var de inte vilket jag borde förstått när de är du som ställer frågan.

2012-03-07 @ 17:04:18
Postat av: jake

AC? Var inne på Halo ett tag

2012-03-12 @ 05:23:43
URL: http://johannes
Postat av: Viktor

Yes, ett rätt! Men vad är det andra spelet som passar in på samma beskrivning?

2012-03-12 @ 15:38:25
URL: http://viewtifulviktor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0