Vad vet du om laddkontakter?

Jag fick min första förfrågan om arbetsprov för ett par veckor sedan. Jag sökte jobb som skribent hos en hemsida som sysslar med elektronikprodukter.

"Vi vill att du skriver en artikel om vad det finns för olika laddkontakter till de största svenska mobil märkena."

Jag tar inga som helst ansvar för särskrivningen.

Det var verkligen en tuff utmaning! Jag fick en vecka på mig att få ihop ett A4. Jag kunde använda mig av vilka källor som helst, så länge det stämde alltså. Jag kände en bit in att, det är mycket det här som det handlar om. Att skriva engagerande texter om något så intetsägande som laddkontakter. Om jag själv verkligen inte vill läsa om dom, vem skulle vilja gör det då? Det hela handlade om att göra det intressant!

Så jag svettades ända ut i fingerspetsarna tills det var klart och... jag tänkte dela med mig av resultatet här idag. Läs gärna igenom och tyck till ifall det blev intressant för dig eller inte.

"
Vad har de största svenska mobiltillverkarna för olika laddkontakter på sina mobiltelefoner? Det har blivit dags för en kartläggning av vad för olika lösningar det finns till gårdagens, dagens och morgondagens svenska mobiltelefoner.

Det numera svensk-japanska företaget Sony Ericsson har länge arbetat med en enhetlig design på sina mobiltelefoner. Detta märktes tydligt då de i Maj 2005 lanserade modellen K750, den första mobiltelefonen med gränssnittet Fastport.

Fastport är en kombinerad laddkontakt, dataöverföringskontakt, headsetkontakt och utöver det även kontakt till de flesta officiella tillbehören. Sedan mitten av 2005 har Fastport funnits på majoriteten av Sony Ericssons mobiltelefoner och förändringar sedan dess har egentligen bara handlat om att flytta på kontakten från undersidan av mobiltelefonen till nedre vänstersidan. Detta skedde i samband med modellen K550 som släpptes i Februari 2007, en av dom första mobiltelefonerna med Fastportkontakten på vänstersidan.

Det positiva med en lösning som Fastport är att mobiltelefonen kan laddas både via väggkontakt och USB-kontakt från valfri dator. Mobiltelefonen laddas när den är kopplad till en dator samtidigt som det även går att föra över till exempel musik och bilder. Att kunna ladda sin mobiltelefon via en USB-kontakt möjliggör laddning världen över då USB-kontakter har global standard, vilket också är ett plus.

En annan positiv bemärkelse är att med en så vidsträckt standard som Fastport faktiskt är kan laddare och USB-sladdar användas mellan modellerna. Det faktumet är inte bara bra ur ett bekvämlighetsperspektiv utan också från ett miljöperspektiv då en ny modell från Sony Ericsson inte behöver innebära att gamla laddare och sladdar hamnar på sopbergen.

Nackdelen med Fastport är dess hållbarhet, eller rättare sagt brist på den. När alla anslutningar sitter i samma kontakt så betyder det att den svagaste länken blir hela telefonens fall. Ifall headsetkontakten börjar glappa, då glappar även laddaren och i värsta fall går mobiltelefonen inte att ladda alls. Fastportkontakter är därför en stor marknad för reservdelsbutiker.

Det svenska företaget Neonode valde en annan väg med sina mobiltelefoner Neonode N1, som släpptes 2004, och Neonode N2, som släpptes 2007. Här var laddkontaken separerad från både hörlurskontakten och dataöverföringskontakten. En bra detalj var att det även gick att ladda batteriet genom USB-sladden, vilket gav användaren två laddningsalternativ.

Trots denna genomtänkta standard som Sony Ericsson länge levt efter så ser framtiden ännu ljusare ut för laddkontakter. Tidigare i år enades de största mobiltillverkarna, däribland Sony Ericsson, om en EU-standard för laddkontakter, efter påtryckningar från EU:s industrikommissionär Günter Verheugen. Han hotade med lagstiftning ifall inte mobilföretagen kunde enas om en standard som i framtiden kunde minska dom tusentals ton elektronikskrot som skapas av förlegad laddningsteknologi.

Framtiden för laddningskontakter heter Micro-USB och ska finnas på i princip alla mobiltelefoner i EU den första Janurai 2012 men har redan dykt upp hos diverse mobiltillverkare. Nokias modell N85, som släpptes redan i Oktober förra året, var en av dom första mobiltelefonerna som använder sig av Micro-USB till laddning.

Visst är det härligt när bekvämlighet kan gå hand i hand med miljömedvetenhet?

"

Tyvärr tyckte inte arbetsgivaren det var tillräckligt intressant, jag hörde aldrig av honom mer. Men om jag ska vara ärlig och osvensk så är jag ändå nöjd med den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0