District 9

Vad har District 9 och Surf's up gemensamt? Dom berättar varsin historia på samma sätt. Genom att helt oregelbundet skifta mellan att vara dokumentärfilm och spelfilm.

Precis som Surf's up tycker jag att District 9 är riktigt bra, till och med ännu bättre. Inte bara för just det här sättet att berätta en film, men jag kan inte undgå att tycka att tekniken gör hela filmupplevelsen väldigt speciell.


Det är få filmer som gjort mig så illamående som District 9, det kanske bara är en som fått mig att må värre. Men där den filmen är den enda film jag ångrat att ha sett så är District 9 bland det bästa jag sett i år. Att med ett så absurt upplägg och sedan ihärdigt genomföra det med fullt allvar är vågat, men atmosfären är en riktig fullträff. Den hopplösa situationen för utomjordingarna ligger som en tjock filt över hela filmen och dokumentärscenerna gör det otroligt svårt att distansera sig från alla hemskheter som pågår.

Filmen gav först sken av att vara lågbuget men en bit in fick jag mina fördomar nerpepprade av helt makalösa eldstrider. Grymt med ett vapen som får folk att gibba* på ett skott!

Jag ser fram emot att se den här filmen igen, den är verkligen jättejättebra. Då ska jag vara mer mentalt förberedd så jag slipper sitta illamående under halva filmen.

*När motståndaren har såpass låg hälsopoäng att en träff får motståndaren att formligen explodera i små bitar.
Källa: http://wiki.fz.se/Gibba

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0