Fanboyvarning

Jag är inte arg på riktigt, jag är inte sur och heller inte upprörd. Det finns trots allt större och mer relevanta problem än dessa. Men nu tänker jag klaga:

I denna tid av multiplattformspel (när ett och samma spel släpps till flera spelkonsoler så som Xbox 360, Playstation 3, Wii och PC) så borde vi spelare vara lyckligare på alla sätt och vis. Tiden då konsolspelens ambition var att efterlikna arkadspelens grafik och kontroll är över. Spelen vi spelar hemma i sofforna slår numera arkadspelen på typ alla punkter. För tjugo år sedan var det tvärtom.

Spelbranschen har alltså gjort det möjligt för så många som möjligt att njuta av så många spel som möjligt till så många tillgängliga konsoler som möjligt. Jag främjar denna förändring. Jag fällde inga tårar då Microsoft tillkännagav att nästa del i Final Fantasy-serien för första gången kommer släppas till Xbox 360 (kanske spelbranschens största chock förra året). Motivet för detta spektakel är ju såklart att tjäna så mycket pengar som möjligt, men i det här fallet tycker jag att det är en win-win situation (menar jag svensk eller engelsk situation?) för båda parterna. Vad är då egentligen problemet?

 

Kärlek, ibland hatkärlek


Playstation 3-versionerna. I många fall hamnar dom i skuggan av versionen som släpps till Xbox 360, den ständiga rivalen. Hierarkin hos spelplattformar ser ungefär ut såhär:

1. Xbox 360 - Microsofts konsol som högprioriteras av allt och alla. Den har lyckats roffa åt sig många uppföljare till titlar som tidigare varit exklusiva för Sony: Final Fantasy XIII, Devil May Cry 4, Resident Evil 5 och GTA IV för att nämna några med vanliga romerska siffror och några med vanliga siffror.

2. PC - Lätt att fortsätta till eftersom en Xbox 360 på många sätt liknar en PC, rent mjukvarumässigt alltså.

3. Wii - Halvera upplösningen och kvalitén på samtliga texturer. Ändra alla Y och X-kommandon till viftkommandon istället. Spelet säljer ändå som smör för hälften av alla Wiiägare har ingen koll.

4. Bärbart - Går snabbt och lätt att koka ihop, det finns miljontals och åter miljontals Nintendo DS där ute, detsamma gäller PSP. Åh, vad det kommer sälja!

5. Playstation 3 - ....va? Ska spelet ut till PS3:an också? Måste han vara med? *Suck* Jaha, vi trycker in åbäket i den där svarta änkan och hoppas på det bästa. Nähe? Dra ner på grafiken lite då. Inte det heller? Vi löser det med en obligatorisk hårddiskinstallation på 25 minuter. Fortfarande inte nog? Tryck skiten så kör vi ett par nödlösningar på en patch som släpps vid releasen.

Det känns som att multiplattformspel oftast utvecklas till Xbox 360 först, där sitter dom i ett par riktigt sköna, snygga och ergonomiska skor. PS3:an blir istället då ett par nya lackade skor som är sådär riktigt obekväma och repas av minsta beröring. Men spelet ska ner i dom, vare sig någon vill det eller inte. Med hjälp av skohorn sitter spelet äntligen där, sedan får vi PS3-ägare betala för att se det vingla runt och hålla balansen på våra TV-skärmar.

Här är ett par exempel bara från i år:


Det kan verka mesigt att ens påpeka sådana små brister mellan två maskiner (Xbox 360 och Playstation 3) som båda presterar väldigt bra. Men jag vill ju inte behöva äga båda maskinerna för att vara säker på att få den bästa upplevelsen av samma spel. Det ska bli väldigt intressant att se skillnaden mellan Final Fantasy XIII till Playstation 3 och Xbox 360, när det kommmer i början av nästa år.


Kommentarer
Postat av: Ludde

Visst, jag skulle kunna strö mer salt i dina sår flina glatt ditt beklande (som du så väl vet att jag så gärna gör det när vi spelar spel tillsammans), men idag tänker jag faktiskt inte göra det!

Jag gillar min gamla 360, trots att han har svårt att andas och endast hålls vid liv med en respirator.



MEN.

En av de få anledningarna jag faktiskt börjar kolla lite på en ps3a är ju att jag inte kan lira mer dig eller Andreas på något annat sätt! Vilket är surt bara det.

Sedan finns det ju en del spel som är exlusiva, men sådanna kan man ju nästan räkna på en hand nuförtiden.

2009-12-22 @ 20:59:24
Postat av: Jacke

Hehe, fast du vet väl varför det är så? ;)

Men de flesta har insett sitt misstag nu, istället för att ta den enkla vägen och ha det lätt för sig i början av utveckligen satsar många (Läs de som har gjort sin läxa) att utveckla det först till PS3, det är nämligen mycket lättare och klämma in ett PS3 spel i en 360 än vice versa. Bionic Commando led ju något fruktansvärt när det var dags att klämma in det på PS3an. Hela banor blev cuttade pga minnesbrist samt texturer nergraderade.

2009-12-31 @ 07:32:12
Postat av: Viktor

Som sagt, Final Fantasy XIII blir väldigt intressant att se hur det presterar på dom olika konsolerna. Det måste väl ändå vara det mest påkostade multiplattformspelet någonsin, eller? Men jag hoppas på en bättre framtid när det kommer till det här.



Men du har ju skaffat en PS3 nu Jacke, vad fick dig att göra det? Samma anledning som Dalle kanske? Bannad på Liven? Hehe.

2009-12-31 @ 12:06:18
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Viktor

Ludde: Låt dig inte frestas till en PS3 av den enkla anledningen! För jag och han spelar typ aldrig med varandra. Jag skulle självklart gärna spela tusen gånger mer med honom över Internet, men det blir liksom aldrig av. Fast i och för sig, när man är "tillsammans" som ni är så kanske det är enklare att få till det.

2009-12-31 @ 12:09:15
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Jacke

Hehe, jag skaffade det för Heavy Rain och andra exklusiva spel.

Bannad från live yep, men jag köpte en ny 360 också så jag kan fortsätta och köra på live.:D



Gott nytt år!

2009-12-31 @ 20:07:17
Postat av: svante

Fast i detta fall (FFXIII) så gjorde de klart hela PS3-versionen för att sedan konvertera den till 360, fast det var kanske det du menade.



Ivf... En vecka kvar sen lirar jag det!!! =)

2010-01-01 @ 18:52:01
Postat av: Viktor

Jacke: Heavy Rain ser jag verkligen fram emot. Men God of War III är ändå årets mest efterlängtade, kommer det toppa Uncharted 2?



Svante: Ja precis, det är exakt vad jag menar. Kommer det bli bättre till PS3? Kommer 360-versionen bli mer putsad? Eller kommer båda vara lika bra? Ganska spännande faktiskt.



2010-01-01 @ 23:27:56
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Daniel

jag blir så lack.. för jag får aldrig nått riktigt grepp om vilken som faktiskt kan sägas vara bäst. jag äger en xbox men har alltid tyckt om sony och har länge (utan att äga någon av dem) älskat PS3 och lite halvt kissat i den riktningen som xbox360 stått i mitt huvud.. så hur är det egentligen? finns det något svar? för nu är jag ju en PS3 ägare och blir då ännu lite mer nyfiken.

2010-02-13 @ 01:56:18
Postat av: Viktor

Kort svar: PS3 är kraftfullast, punkt slut.

2010-02-14 @ 03:57:17
URL: http://laktosfritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0