Det spirar redan, märker ni det inte?

Flemingsberg har för mig alltid varit ett område att passera. Förutom ett undantag har jag aldrig varit där regelbundet. Visst, akuten och passfotografering finns, men båda dom sakerna vill man ska ta slut så fort som möjligt. Det finns heller inga spännande matställen där. Jag har upplevt det som en stor samling gråa faciliteter och orangefärgade höghus.

Men när jag tänker efter är Flemingsberg en samlingsplats för oerhört många människor. Huddinge sjukhus, jättemånga anställda och sjukt många sjuka. Tre högskolor, tingsrätten och polisen. Tusentals och åter tusentals olika människor som rör sig på området varje dag.

Alldeles nyligen öppnades det upp ett Wayne's Coffee på Flemingsbergs station. Där går det nu att sitta och smutta på sin kaffe samtidigt som pendeltågen passerar förbi under en.

Betongutsikt

En annan ganska så färsk nyhet är Subway som öppnat upp dörrarna en bit längre in i högskoleområdet.

För mig är det här tydliga tecken på att Flemingsberg verkligen är något att räkna med. Detta är bara början av en stor förändring som ska ske här dom kommande två decennierna. Detta tack vare satsningen som kommer att göra Flemingsberg till en ny stadskärna i Stockholmsregionen. Det känns som att fokuset skiftar från att se Flemingsberg som en enkel förort till att istället  tänka det som ett nav för kommunikation, studier, hälsa med mera.

Mitt bland all denna växtvärk som snart kommer drabba Flemingsberg kommer det finnas en kyrka som vispas in bland all förändring. En kyrka som följer med utvecklingen, anpassar sig och är relevant för alla människor som dagligen rör sig i området. En kyrka vars byggrund består av en mäktig och kärleksfull Gud, vars byggstenar består av vänskap mellan vanliga människor. Denna vänskap blir levande under vardagen på helt vanliga platser, till exempel när man tillsammans tar en kaffe på Wayne's eller en exotisk macka på Subway.

Tjugofyrakyrkan har snart avslutat sitt första år som kyrka. Året har egentligen bara bestått av att ta ett rejält kliv ut på en språngbräda. Följ med oss nästa år då vi tillsammans når nya höjder!

Gamla Testamentet, boken Jesaja, kapitel 43, vers 19:
"Nu gör jag något nytt. Det spirar redan, märker ni det inte?
Jag gör en väg genom öknen, stigar i ödemarken."


(Psst, kom till vår nyårsfest, du och alla du tycker om är välkomna! Maten kommer till stor del vara lagad utav mig, förvänta dig inget annat än excellens)

Kommentarer
Postat av: Johan

kom igen Viktor "the chef". vad ska du laga? om du inte vill offentiggöra det kan du väl maila mig så jag får veta.

2009-12-29 @ 00:41:51
Postat av: Christine

Det har var nog det bästa du skrivit hittills. En liten poet börjar spira i dig. I like!

2009-12-30 @ 22:59:18
Postat av: Viktor

-Marinerade kycklingfiléer och quornfiléer

-Saltinbakad lax

-Kokt och stuvad potatis

-Vegetarisk paj med squash, lök och tomater

-Romsås, dillsås och stark sås

-Bröd och sallad i mängder

Efterrätt: Kladdkaka med smält choklad som topping och vispgrädde till



Vi var ett par stycken som lagade till det, det blev jättelyckat!

2010-01-05 @ 15:20:34
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Daniel

läst. så najs asså!

2010-02-14 @ 12:44:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0