Jumping the shark

Har du någon gång hört talas om uttrycket "Jumping the shark"?

Jag kom till slut i kontakt med uttrycket en gång för mycket då jag såg den här grafen som visar hur skateboardspspelens forne pionjär Tony Hawk gradvist har legat bakom sämre och sämre spel dom senaste åren.

Då fick det vara nog, jag hade hört det uttrycket alldeles för många gånger utan veta vad det betydde. Jag slog upp uttrycket i Wikipedia och läste igenom hela sidan. Överraskande nog ligger det en väldigt bokstavlig innebörd i det här uttrycket. Om du inte pallar följa länken tänkte jag nu ändå sammanfatta vad uttrycket "Jumping the shark" betyder:

"Jumping the shark" är det ögonblicket i en TV-serie då du förstår att nu kommer den aldrig bli sig lik igen, nu blir det bara sämre. Det kan till exempel vara att en nyckelperson i serien helt plötsligt spelas av en annan skådespelare eller att handlingen helt tappat fotfästet.

Uttrycket kommer från den populära TV-serien Happy Days som gick mellan 1974 och 1984. Har du hört talas om Fonzie? Han är med i den, började som biroll men blev efter ett tag huvudperson på grund av att publiken älskade honom. Även kallad "The Fonzie effect", men det är inte det vi ska prata om idag. Det var början av den femte säsongen som det hände, det var ett avsnitt i tre delar då hela gänget besökte Los Angeles. I den tredje och sista delen antar Fonzie en utmaning som handlade om att hoppa över en inspärrad haj... på vattenskidor. Happy Days var alltså inte reality-tv, inte Fear Factor. Nej, det var en helt vanlig familjekomediserie om en familj som levde på 40- och 50-talet. Kan du begripa hur absurd den händelsen är i en sådan serie? Tro det eller ej, men han hoppade över hajen.

 

Det var här det hände


Det här var 1977, så serien fortsatte långt efter denna händelse. Men "Jumping the shark" behöver nödvändigtvis inte betyda döden för en serie, bara att den aldrig kommer bli särskilt bra igen. Uttrycket myntades 1985 av Sean J Connolly. Senare startades hemsidan jumptheshark.com där människor kunde ge sin version då dom tyckte att deras favoritserie "Jumped the shark". Hemsidan såldes 2006 till ett annat företag, en händelse som användarna på hemsidan tolkade som att hemsidan "Jumped the shark". Ironi är heeeeeelt underbart.

Iallafall, det här helt underbara uttrycket används numera inte bara hos TV-serier utan inom hela populärkulturen.

Det är dags för svenska språket att ta sig an det här uttrycket, det funkar nämligen superbt på svenska. Smaka på det här:

Hoppa haj


Det är ju perfekt! Det kan inte bli bättre! Garanterat en kandidat till Årets allitteration 2009. Om man kan hoppa bock så kan man garanterat hoppa haj. En svensk spelstudio tog uttrycket fethajja och döpte sig till Fatshark. Kan dom göra det kan vi översätta "Jump the shark" till hoppa haj.

Så, gott folk.
När bestämde sig Tre Kronor för att hoppa haj? Eller Skilda Världar? Eller kanske Parlamentet?

 

 

...jag tycker sånt här är asaintressant.


Kommentarer
Postat av: Nicklas

HELT underbart inlägg! Jag kommer börja använda uttrycket right away.

F.ö. Tror jag bestämt att Tre kronor hoppade haj ngnstans mellan avsnitt 2 och 3...

2009-12-22 @ 07:19:17
URL: http://www.tjugofyrakyrkan.se
Postat av: Ludde

what? Jag har aldrig dragit en parallel med Fethajja med Fatshark, det var ju asroligt! :D

2009-12-22 @ 11:06:43
Postat av: Viktor

Nicklas: Tack för det! Jag tror istället att Tre Kronor hoppade haj när utomjordingar kom på tal.



Ludde: what? Har du aldrig tänkt på det? Jag har iochförsig inte fått det bekräftat men dom måste ju fått namnet därifrån.

2009-12-22 @ 11:15:11
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Nicklas

Ähum... Jag kan vara ute på VÄLDIGT tunn is här... men var det inte jag som "upptäckte" Fatshark-grejen? :-)

2009-12-22 @ 12:50:11
URL: http://www.tjugofyrakyrkan.se
Postat av: Viktor

Du kan ta all cred för det Nicklas!

2009-12-22 @ 14:23:39
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Johan

Viktor jag har haft ett svart hål i mitt ordförråd. Jag kan inte ha blivit gladare för ett inlägg. Det känns som om jag länge varit omgiven av hajförnekare och nu får jag sådan upprättelse. Jag kramar dig genom syberrymden.

2009-12-26 @ 23:50:20
Postat av: Viktor

kram

2009-12-28 @ 08:30:08
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Daniel

läst

2010-02-14 @ 12:49:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0