Samtalslängd på mobilen

Jag börjar smått, bara för att se hur det känns. Det här handlar om något som förföljt mig ända sedan början av gymnasiet:

 

Fattar du ingenting av det här? Läs introduktionen isåfall.


Vad är det?
Du vet när ett samtal avslutas på en mobiltelefon så kommer det alltid en notis på hur länge det samtalet pågick? Jag tittar alltid på den notisen tills den försvinner innan jag sätter på knapplåset och lägger ifrån mig mobilen alternativt stoppar tillbaks den i fickan.


Varför?
Det uppkom troligtvis av en märklig övertygelse om att mobilen kunde haka upp sig om man låste mobilen då en notis visades på displayen.

När, var, hur?
När som helst, var som helst och hur som helst. Det är heller inte begränsat till min egna mobil.

Hur uppkom det?
Jag började göra det i samband med att mobilerna började erbjuda tjänsten, eller snarare tvingade på mig det. Mina två första mobiler, Ericsson 888 och Nokia 6110, gjorde det inte. Det var dagen jag köpte en begagnad Ericsson T28 av en vän (samma vän jag köpt dom två tidigare av) som det började.

Undantag?
Jag vet inte riktigt, tänker inte alltid på det. Jag gissar på att det sker undantag ganska så regelbundet. Det är en sån idiotiskt onödig vana att jag gärna undkommer den så ofta som möjligt.


Övrigt att tillägga?
Det känns som om antalet sekunder som en mobiltelefon ska visa samtalslängden efter ett avslutat samtal går hand i hand med hur avancerad den är. Den vill aldrig försvinna på min Nokia 5800! Undrar hur många minuter av mitt liv jag slösat på det här?

Princip eller tvångstanke?
Tvångstanke, helt klart. Jag stör mig bara på den och det är någorlunda enkelt att göra undantag. Ska jag vara ärlig känns det som om den här vanan långsamt ebbar ut för tillfället. Vi får hoppas det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0