Avklarat spel: Castle Crashers

Castle Crashers släpptes exklusivt för nedladdning till Xbox 360 den 27 augusti 2008. En version till Playstation 3 är utannonserad men datum är fortfarande okänt.

Fyra spelare som spelar fyra riddare som ska rädda en prinsessa från... en annan riddare som allierar sig med... något, och han flyger på en juvel av något slag... och sen jagas man genom en skog, ridandes på sprutbajsande rådjur och... ja.

Det är Internethumor i spelform, skön flashgrafik, bra musik, stabila rollspelsinfluenser men framför allt ett samarbets/tävlingsläge (som kallas så passande för "co-opetition" på engelska) som är helt oemotståndligt. Man samarbetar ena stunden för att nästa helt plöstligt vara fiender. Denna spelform är bland det roligaste (kanske till och med det roligaste) man kan ha med en kontroll i händerna. The Legend of Zelda: Four Swords Adventure har ungefär samma upplägg, fast mer genomarbetat (det är ett fullprisspel). Det kan mycket väl vara den roligaste spelupplevelsen jag haft i hela mitt liv.

Tung bild på riddarna man spelar som

Castle Crashers var det ja. Det är ett Beat 'em up med en världskarta, inte ett äventyr. Inget utforskande utan fullt fokus på att slåss mot dom lustiga fienderna som slängs på en. Spelet hanterar misslyckanden väldigt bra och det är också en schysst detalj, men jag kommer till det.

Vapenspecifikationerna är det enda som verkligen inte fungerar. Jag blev aldrig klok på hur menyerna fungerade! Men det är en parantes i sammanhanget.

Som nedladdningsbar titel passade innehållet perfekt. Hade det varit fullpris (500-600kr) hade längden på kampanjen varit katastrofalt kort, men som nu går hand i hand med sitt pris (ungefär 130kr).

Underbart är kort! Och lite tack vare en helt hysteriskt rolig slutscen så orkade sig betyget ända upp till en fyra. Ett enastående partyspel.

BETYG: 4/5

Kommentarer
Postat av: Daniel

"hanterar misslyckanden väldigt bra och det är också en schysst detalj, men jag kommer till det." när kom du till det?

2010-05-04 @ 21:54:15
Postat av: Viktor

Uppmärksamt av dig Daniel! Men tro mig, det kommer...

2010-05-05 @ 08:21:15
URL: http://laktosfritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0