Laktosfria bloggar

Laktosintoleranta är också bloggare, visste ni det?

Medans min laktosintolerans ligger lågt här på bloggen tänkte jag tipsa om andra bloggar om laktosintolerans och laktosfria livsmedel.

Först ut är Laktosfritt. Lugn, jag pratar inte om min egna blogg det första jag gör. Denna Laktosfritt ligger på laktosfritt.wordpress.com. Det är en blogg som har lika många delar laktosfri matlagning/bakning som undersökningar i till exempel vilka fikabröd som är laktosfria. Jag visste till exempel inte att Frödinges frysta kladdkaka (som för övrigt är väldigt god) är laktosfri. Nu vet jag det!

Den uppdaterades extremt fattigt under 2008 och 2009 men exploderade i ett moln av kreativitet nu under April månad. Nu skrivs det café-, brunch- och frukosttips nästan dagligen. Mycket bilder och recept, en bra blogg.

Sen har vi den Laktosfria glassbloggen som rapporterar nyheter inom den laktosfria glassens värld. Bloggaren har regelbunden kontakt med butiksägare och försöker hela tiden hjälpa dom att få upp ögonen för dom olika alternativen som faktiskt finns för laktosfri glass. Det finns bättre alternativ än Tofuline (som är god, men smakalternativen få), men det verkar inte många butiker ha koll på.

Den uppdateras inte särskilt ofta, men det är kanske inte mycket som händer inom ämnet. En bra blogg iallafall!

Båda dessa bloggar lever verkligen upp till sina namn, dom ägnas helt och hållet åt vad deras namn antyder. Två rekommendationer till alla laktosintoleranta!


Kommentarer
Postat av: Åsa D

Och en parantes i sammanhanget: Jag känner både hjärnan bakom laktosfritt.wordpress och så dig så klart... Lite läskigt faktiskt när jag insåg det...

2010-04-27 @ 18:00:11
URL: http://rymdhundenlajka.blogsome.com
Postat av: Viktor

Det var minst sagt otippat! Mer otippat än läskigt faktiskt...

2010-04-28 @ 11:14:17
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Zandra

Tack för bloggarna om laktosfritt. Har stora misstankar om att jag själv har viss laktosintolerans då jag dödar magen om jag dricker pucko, men med tillskottet prolaktas så kan jag plötsligt dricka pucko utan att få ett enda problem. Så även om jag nu väljer tillskottet så är det aldrig fel med recept på laktosfritt då tillskott är dyrt när man själv är sjukskriven för tillfället. Toppen! :)

2011-06-12 @ 19:50:18
Postat av: Viktor

Vad roligt att de här gamla tipsen fortfarande kan glädja folk!



Själv väljer jag laktosfria livsmedel istället för tillskott. Det passar bättre för mig.

2011-06-13 @ 08:32:32
URL: http://viewtifulviktor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0