Att plocka eller inte plocka ur diskmaskinen

På många av mina arbetsplatser ingår det i arbetsbeskrivningen att plocka ur diskmaskinen när det är rent. På andra ligger det på dom som är anställda av företaget.

Tror du att dom gör det? Eller en bättre formulerad fråga; tror du att dom tycker att dom har viktigare saker för sig än att plocka ur diskmaskinen? Den enklaste formen av diskmaskinsbrott är att A: inte plocka ur den rena disken utan bara ställa sin smutsiga kaffekopp i diskhon. Det är ju alltid någon annan som gör det så varför ska jag? Detta brott är jag själv skyldig till, jag var precis som en av dom andra när jag jobbade på GRIN. Jag ställde ifrån mig koppen och tittade åt ett annat håll samtidigt, det kändes bättre då. Jag tror vi alla har gjort skyldiga för detta minst 40 gånger i våra liv.

En värre form av diskmaskinsbrott är att B: ställa ner smutsig disk bland ren disk. Det här ser jag flera gånger i veckan, gafflar med spenat och lök som trängs bland glänsande knivar och skedar. För det är nästan alltid bland besticken jag hittar dessa svarta får. Jag tror man inte kontrollerar besticken lika noga och därför bara slänger ner sin brunsås- och potatiskladdiga kniv där i. Helst ska dom vara nedlagda uppochner och i sektionen närmast luckan för att verkligen stryka under faktumet att vi har att göra med en riktig slentrianlagd människa.

Oavsett vad slutar det ändå oftast med att jag står där och plockar. Det är nog min ouppnåeliga strävan efter ordning och struktur som driver mig. Men när jag som minst anar det blir jag ett offer för det värsta diskmaskinsbrottet som finns. Att C: ställa ner smutsig disk bland ren disk, samtidigt som någon plockar ur den rena disken. Det här är en handling som inte bara visar upp mindre vackra karaktärsdrag hos dig utan också visar en total arrogans mot dina medmänniskor... och ren disk för den delen.

Detta har inte hänt mig en gång, utan två gånger. Och som vi alla vet är en gång ingen gång och två gånger är väl en sisådär 50 gånger för mycket i det här fallet. Jag blir så paff när det händer att luften går ur mig. Vad säger man åt sen sådan handling?

Så tänk på det nästa gång du ska ställa ner din dressingbeklädda matlåda i diskmaskinen på jobbet. Står det någon och plockar ur den rena disken, irritera honom inte genom att ställa ner matlådan i diskmaskinen. Du kanske till och med kan diska din matlåda för hand? Tack på förhand.

Kommentarer
Postat av: Daniel

aye!

2010-06-09 @ 23:28:20
Postat av: Nicklas

Roooligt! :-)

2010-06-10 @ 07:44:27
URL: http://www.tjugofyrakyrkan.se
Postat av: Ludde

men vadå,

du måste väl säga till isf?



Jag skulle lacka :D

2010-06-10 @ 11:50:33
Postat av: Amanda

Roligt inlägg! Men var glad att det iallafall finns en diskmaskin...

2010-06-10 @ 13:39:28
Postat av: Viktor

Ja, jag lackar helt klart men blir helt paff av situationen att jag inte får ur mig ett ljud. Nästa person som gör det får passa sig.

2010-06-10 @ 17:32:27
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Susanne

Chocken är total! Yrrolcitat att dra till med vid nästa missöde: "Vad ÄR du för människa egentligen?"

2010-06-12 @ 15:40:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0