Avklarat spel: Mass Effect

Spoilervarning för Mass Effect.

Mot oändligheten och vidare!

Mass Effect är spelvärldens svar på Star Wars minus all form av humor. Det är det enklaste och bästa sättet att förklara vad Mass Effect är för typ av spel. Om du inte sett Star Wars så... synd för dig, se allihop istället för att sitta här och läsa.

Jag läste mycket om det innan jag faktiskt spelade det. Ärligt talat bortprioriterade jag det ganska snabbt eftersom det inte kom till Playstation 3 och det gör jag oftast med spel som är långa och släpps till en konsol jag inte äger.

Men nu blev det ändå så att jag och Henning tog oss an det direkt efter Borderlands. Jag hade tidigare inte hört något annat än euforiska hyllningar av spelet och kunde därför inte förvänta något annat än extas, typ. Så, efter att ha valt kön (kvinna, hon hade enligt rykten en bättre röstskådespelerska), ansiktsdrag komplett med ärr, namn (Solveig Shepard), uppväxt, bakgrund och militärklass så fick vi äntligen sätta igång med äventyret.

 

En enstaka bild kan inte sammanfatta vidden av Mass Effect, men men


Och jag kan lätt konstatera att Mass Effect är ett jättebra spel. Tre saker bara:


Ett: Det automatiska sparsystemet känns underutvecklat, nästan trasigt. Det hände alldeles för många gånger att vi dog och fick börja om lååångt bak i tiden. Kalla mig bortskämd, men jag vill att spel som Mass Effect ska spara automatiskt med jämna mellanrum. Inte få en manisk vana att gå in manuellt och spara var femte minut.

Två: Musiken grep tag i mig kanske tre gånger under spelets gång. Annars låg musiken där i bakgrunden och... lät. Atmosfären har inte musiken att tacka för något, det fixade istället miljöerna, historien och karaktärerna.

Tre: Det var för kort. 21 timmar tog det oss att klara det och vi gjorde alla sidouppdrag vi kom över (förutom dom som bestod av att samla på sig saker á la Banjo-Kazooie). Vi hade kommit igång riktigt ordentligt då det tog slut, lite snopet faktiskt. Jag antar att det finns massvis att göra på alla sandlådeplaneter som det finns gott om, men jag ville ha sidouppdrag som skickar ut mig till dom, inte leta själv.

Men med en otroligt ambitiös och samtidigt lättbegriplig handling, välskrivna och enorma dialogträd, röstskådespeleri i världsklass, skönt actionorienterade strider, en omspelbarhet att dö för och vetskapen om att sparfilen följer med över till tvåan (och även trean) förlåter jag dom gärna.

Det blir väldigt intressant att se vad som blivit förbättrat/försämrat i tvåan. Hoppas det når ännu högre!

BETYG: 4/5


Kommentarer
Postat av: Jacke

Kul och se att du äntligen har spelat det. 2an är ännu bättre.



Lite synd att du valde en kvinnlig karaktär, tycker personligen att default karaktären om man inte customisar är sjukt grym i klass med Snake i MGS.

2010-06-28 @ 13:59:21
Postat av: Moffe

Härligt att du gillade Mass effect! Tvåan är dock ännu bättre. Samma bra story och dialog men mycket coolare och bättre mekanik. Har nog lagt ner typ 100h+ på ME2 nu :D

2010-07-10 @ 13:52:50
Postat av: Viktor

Härligt att höra från två källor att tvåan är bättre, det känns nice!



Den kvinnliga röstskådespelerskan var stenhård och vi fick till en riktigt grym karaktär (tycker jag iallafall, jag vet vissa som inte tyckte det). I klas med Snake?! Nu tar du väl ändå i Jacke.



Jag och Henning ska ta tag i tvåan så fort vi är klara med Halo:ODST.

2010-07-15 @ 09:15:06
URL: http://laktosfritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0