Politik? Nej tack.

Det är lika bra att jag säger det rakt ut; jag är barnsligt ointresserad av politik.

Jag vet inte om det säger mest om den jag är eller mest om den generationen jag tillhör, men så är det. Fråga mig vad jag tycker om Robert Zemeckis karriär som regissör (jag gick självmant igenom hans Wikipediasida idag) så kan vi prata en hel kväll.

Men politik alltså... jag kan inte ens redogöra skillnaden mellan höger- och vänsterpolitik, så stort intryck gjorde Samhällskunskap A, B och C på mig. Och ska jag säga någonting så blir det ändå i princip bara att jag instämmer i någon annans åsikt om saken. Men vad är det egentligen att sätta sig in i?

På affischerna ville ju alla ändå ha bättre skolor, för vem vill inte det? Alla vill samma sak, dra åt samma håll, bättre vård, bättre pension, hela den grejen.

Jag önskar att politiken bestod mer av idealister och mindre av ynkryggar som alla verkar tycka exakt likadant. Om det fanns politiker som kunde fördöma andra länders handlingar (stor fet peace till Olof Palme), uttrycka förakt mot andra partiprogram (inte personliga vendettor), helt enkelt någon med lite ryggrad i denna lagom, milda, mjuka, lika för alla, lika för han, hon, hen, hyn, hin, bananen vi lever på. Det kanske är fel infallsvinkel på saken, att be om chockerande rubriker. Men det känns ändå som att alla partier i princip vill samma saker.

En svensk statsminister som offentligt jämförde USAs utlandsaktioner
med Nazisternas hänsynslösa framfart under Andra Världskriget.


Försök att tänka dig en liknande händelse idag... omöjligt, eller hur?

Och att Sverigedemokraterna lyckades så bra? Inte särskilt konstigt egentligen. Det var som när jag skulle vara med i en match Command & Conquer: Generals för första gången. Jag hade aldrig spelat det förut och vi var fyra personer, alla mot alla. De tre andra låtsades inte om mig utan hade fullt upp med att kriga mot varandra. De ignorerade nybörjaren. Gissa hur det slutade?

Jag vann, första gången jag spelade spelet. De blev lite sura och kallade det nybörjartur, jag kallade det dålig bortförklaring och väldigt dålig strategi från deras sida.

Ni ser! Tre minuter politik och jag kan inte hålla mig från att börja prata tv-spel.

Men ska jag vara helt seriös så ställer jag mig i ledet direkt bakom Lydia och det hon sa om att Sverigedemokraterna numera huserar i vår Riksdag. Kärlek till alla!

Kommentarer
Postat av: Jacob Lindroos

Najs viktor, riktigt najs.

2010-09-29 @ 02:44:12
Postat av: Skog

Nu är jag inte heller väldigt politiskt insatt, men jag försöker lite halvhjärtat.



Har du sett en debatt mellan partiledare någon gång? Antagligen inte eftersom du inte gillar politik. Där är partiledarna ivf inte särskilt överens. Jo de vill förbättra skolorna, men det finns olika metoder att förbättra skolorna. Är det bättre att förbättra skolorna genom att stänga ute de dumma barnen och bara fokusera på de smarta? Eller borde man istället satsa på alla barnen och riskera att underbarnen får en marginellt sämre utbildning?



Btw, om du inte är insatt i politik så borde du inte dra egna slutsatser om varför SD kom in i riksdagen. Jag skulle inte direkt kalla dem "ignorerade". Nog för att de kom in eftersom inga andra partier vågat ta i själva ämnet över huvudtaget, men själva SD har varit ett väldigt hett ämne under hela valperioden. Har du sett någon löpsedel om SD? Partierna har inte ignorerat SD.



Nu har jag nog tagit mig vatten över huvudet.

2010-09-29 @ 11:20:53
URL: http://mysombreroisfantastic.wordpress.com/
Postat av: Viktor

Jacob: Tack tack!



Skog: Jag har inte sett många debatter mellan partiledare i mitt liv så där har jag inte mycket belägg. Vad jag menar är hur partiernas program kommuniceras ut till sådana som jag, som inte är särskilt intresserad av det. Jag baserar mitt uttalande på valaffischer och flyers vilket inte riktigt håller i längden, så där kan jag backa.



Men hela den här grejeen med "är du inte insatt så dra inga egna slutsatser" gillar jag inte. Nog är jag berättigad till en åsikt utan att få den nedskjuten av en sådan mening. Annars blir det direkt Hemliga Klubben över alltihop och om det ska vara på det viset vill jag verkligen inte sätta mig in i det.



Jag var lite otydlig med vad jag menade med ignorerade. Vad jag menade var att de andra partierna ignorerade SD. I media, på arbetsplatser och runt köksbordet var ju SD sensommarens stora snackis. Men att partier inte velat gå upp i debatt mot dem (och därmed prata om något så politiskt inkorrekt som ett eventuellt problem med Sveriges invandringspolitik) är mycket anledning till att de automatiskt håvade in röster.



...har vi just nu en diskussion om politik? Är det så här det känns? Mitt huvud snurrar...

2010-09-29 @ 12:04:28
URL: http://viewtifulviktor.se
Postat av: Skog

Ja jag ber om ursäkt över det uttalandet. Jag blev bara lite upprörd när du först säger att du inte kan skillnaden mellan höger och vänster, och sen försöker berätta för alla andra hur det faktiskt står till. Men ja, till en viss del håller jag med dig. Att partierna inte vågat ta debatten med dem är en bidragande faktor till SD's framgång. Men mest är det bara att folk är ignoranta idioter :).



Få saker gör mig så upprörd som SD :).

2010-09-29 @ 12:24:17
URL: http://mysombreroisfantastic.wordpress.com/
Postat av: Viktor

Ursäkten godtagen.



Och jag förstår hur du kunde ta det på det sättet. Jag vet oförskämt lite om politik och jag gjorde bara ett tapper försök att ha en åsikt om det för en gång skull. Att jag lät självsäker var egentligen bara en reaktion på min högst närvarande osäkerhet.

2010-09-29 @ 13:08:18
URL: http://viewtifulviktor.se
Postat av: Henning

Gällande din vinst i CC:G (då jag var en av motspelarna anser jag mig ha rätt till en åsikt om ditt uttalande).

Nej, vi kallade det inte nybörjartur (kanske den långe iof). Däremot erkände vi att det var en dålig taktik att ignorera dig.

Rätt ska va rätt.

2010-09-30 @ 17:13:12
Postat av: Viktor

Jag glömde att jag har läsare med fotografiskt minne över allt som hände från och med tre år sedan och bakåt.



Nej, alla kallade det inte nybörjartur. Men jag hörde det minst en gång.

2010-09-30 @ 21:44:26
URL: http://viewtifulviktor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0