Rango

Ta dig en snabb titt på den här postern och fånga upp dina tankar om den:

Animerad film om ett djur, igen? B, B och B! Det enda som saknades var ett höjt ögonbryn. Alla dessa filmer om alla dessa sketna djur som är dåliga på det de förväntas vara bra på och sedan hittar sin plats i sitt sammanhang. Gah!

Jag var fruktansvärt fördomsfull mot Rango från första blick. Att han var kameleont hade helt undgått mig, jag slutade bry mig efter två sekunders betraktelser av postern. Kända skådespelare som röster till karaktärerna köper jag inte för fyra öre. Kung Fu Panda till exempel, är inte bra. Så då kan ju knappast Rango vara bra?

O så fel jag hade.

Vi hyrde den i Vårgårda under semestern, ganska så slumpmässigt. Mina förväntningar var otroligt låga.

Hela upplägget var så sjukt konstigt. En kameleont med kärlek för skådespeleri kastas ut ur sitt terrarium under en bilfärd och får kämpa för sin överlevnad i öknen. Vilka som körde bilen, hans ägare och all annan info om hans förflutna ägnas det inte en sekund åt. What?

Kort därefter träffar han på ett halvdött bältdjur som berättar om den resa han behöver göra. What??

Lite senare kommer han in i en stad direkt tagen ur en Vilda Västern-film, bara det att den här är mycket mindre och är befolkad av diverse ökendjur. Och alla har västernkläder på sig. Rango (som vår huvudperson heter) utnyttjar faktumet att ingen känner till honom och kliver in i närmsta saloon och hittar på en egen legend om sig själv för att få respekt av folket. WHAT.

Den första halvan av filmen är helt absurd. Jag förstod inte särskilt mycket av handlingen (en animalisk Vilda Västern-era som lever parallelt med vår tid?), utan ägnade den tiden åt att skratta åt alla underbara skämt. Under den andra halvan tar handlingen fart och skämten ställs på andra plats. Efteråt undrade jag vad som hände. Såg jag precis en skitbra animerad film som Pixar inte har något att göra med?

Det stämmer, det hade jag precis gjort. Och det tycker jag du också ska göra.

(För er som inte läser triviasidorna på IMDb:) Rango är producerad av Industrial Light & Magic och är regissörens första animerade långfilm. Det märks tycker jag faktiskt. Den viker av ordentligt från den mer eller mindre barnsliga formen som många alla animerade filmer tycks stöpas i. Det kan mycket väl vara den mest vuxeninriktade animerade filmen jag någonsin sett.

Se den!

Kommentarer
Postat av: Ludde

oj, vad jag inte håller med. :)

Jag satt mest och väntade på att den skulle ta slut, tyckte den var uttråkande,

Inte direkt dålig, men uttråkande.



Det som räddade den var ormen, som var en strålande "fiende"

2011-08-24 @ 09:28:15
Postat av: Skog

Rent filmiskt tycker jag att det var en riktig röra, ibland riktigt smaklös också. Jag satt mest med en wtf-min under hela filmen :P.

Det märks att den är regisserad av Mr. Pirates of the Caribbean.



Sanslöst snygg dock, den kändes lite som ett tech-demo. Jag älskade den mörka väg-scenen.



Liksom Pirates 1 har den också sin charm (orkar inte utveckla).



3/5

2011-08-26 @ 12:19:50
Postat av: Viktor

Som sagt, handlingen får för mycket plats i andra halvan av filmen. Så lite kan jag hålla med dig. Men helhetsintrycket för mig blir ändå riktigt bra.

2011-08-26 @ 13:10:17
URL: http://viewtifulviktor.se
Postat av: Alicia

Låter lovande! Har inte sett den än, men nu blev man ju verkligen sugen!!

2011-09-10 @ 22:28:59
URL: http://blakelivelysstil.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0