Dagboksinlägg #8

Andas in, andas ut. Lååångsamt.

 

Okej.

 

Jag har precis tjuvkikat framåt i mitt dagboksbibliotek och det här är garanterat det sista inlägget som helt är dedikerat åt en plågsam liknelse.

 

Men det är så det var. Högstadiet var över, sommarlovet var igång och gymnasiet väntade vid horisonten. Men jag hade fortfarande så mycket saker jag behövde få ur mig. Jag hade förstått så mycket mer om hur det var att vara människa, känna saker och mogna till sig. Mycket var kvar att upptäcka (det fick gymnasiet ta hand om) men just nu för tio år sedan var det den här förälskelsen som mycket kretsade kring. Jag försökte få människor att förstå grejen genom att skriva ner det. Och nu får vi alla uppleva det en gång till, bra va?

 

Ee... hehe. Javisst!

 

 

 

Godisautomaten i Flen

9 juni 2001

Nu är det sommarlov så jag tänkte skriva lite om en händelse som kan drabba många av oss. Fast jag använder mig av en jämförelse.

Tjoho!! Sommarlov!

Du ska åka till Flen med dina bästa vänner i två veckor. Träffa nya människor och ha en riktigt rolig tid efter en skoltiden som plågat dig.
Vilken tur att Leffe ska med, han har ju för tjyvven körkort! Ni packar och hoppar in i den röda Volvon som ska föra er till Flen. Pål har en farfar som i sin tur äger en stor härlig sommarstuga där.
Ni kommer fram efter en rad felkörningar, lastar av bilen och kliver in i huset. Vilken villa! Trött efter en sömlös resa går ni och lägger er i sovsäckarna framför eldstaden, varmt och skönt.
Nästa dag på kvällen börjar ni gå runt i kvarteret, det dröjer inte länge förrän en sak uppenbarar sig för dig. En godisautomat (romantiskt, eller hur?). En annorlunda godisautomat. En speciell automat. Tycker du, men dina kompisar bara rynkar på näsan och ignorerar den.
-Vad har den där automaten att bjuda på? Den här stan har mycket bättre saker att komma med, säger dina kompisar.
Men modig som du är trotsar du grupptrycket som idag har vuxit till sig och blivit alltför svårt att bräcka för de svaga individerna. Godisautomaten ger dig något onaturligt........men bra...
Kärlek.
Efter två perfekta veckor måste du hem.. Hem till huset och drömma. Drömma om den där. Du kommer säkert aldrig få sen den där automaten igen men du får drömma, det får man alltid. Man kommer aldrig hitta på en lag som säger att man inte får drömma.
Du betalade med charm, stil, intelligens, mod, humor och känslor och det ramlade ner en stor burk kärlek.
Du kommer alltid se tillbaka på den tiden med ett stort leende på läpparna.
slut

Men om vi gör en ny och fräschare version av denna berättelse blir det ett annat slut.

Tänk om Sven börjar i en ny skola och ska gå där i tre år. Tre oförutsägbara år.
Det dröjer bara ett par månader förrän han upptäcker en likadan automat som du hittade.
Sven är en schysst kille. Snäll och rolig. Men hans mod bedrog honom. Hans mod lämnade honom när han som mest behövde det. Sven får leva ett liv bakom glasväggen. Glasväggen som skiljer Sven och godiset åt. Den där förbannade glasväggen som måste öppnas..
Hur ska Sven göra? Han måste finna sitt mod igen. Modet som stått vid hans sida och hjälpt honom i en del knepiga situationer tidigare.
Sven behöver bara ana vad som finns bakom den där glasväggen så blir han alldeles nervös och vågar inte göra något. Sen vill inte Sven bara sitta och stirra på det där skalet hela tiden, han vill få reda på vad som finns på insidan. Han lyckas dock aldrig.
Sven plågas av detta faktum varje dag i skolan när han ser automaten.
Han tänker tillbaka på den där tiden med en klump i halsen och en tår på kinden.
slut

Jag vill bara säga en sak till er flickor som läst dett dagboksinlägg. Om ni kanske blev lite kränkta och icke respekterade i denna text vill jag be så hemskt mycket om ursäkt. Jag menar självklart inte att ni är till salu och att man betalar för att få er. Jag menar att man måste ge er charm och sånt för att få er intresserade.

Men utan mod går det dock inte.
Om du har ett paket färdigt att skickas iväg till din bror i Tanzania utan post går det ju inte. Det här paketet gör ju ingen nytta här i Sverige, det måste ju förflyttas till Tanzania för att din bror ska bli glad. Ingen annan kan berätta om ditt mod heller, du måste visa det själv. Ditt mod bringar fram dina andra egenskaper, därför är mod viktigast. Tyvärr saknar jag det helt när det gäller sånt här.


Kommentarer
Postat av: Lydia

Love God. Love Life. Love People. Love Viktors gamla dagboksinlägg.

2011-06-09 @ 09:42:37
URL: http://www.plastjesus.se
Postat av: Viktor

Så skönt att få lite feedback! Jag blir alltid så rädd att alla som läser detta bara himlar med ögonen, harklar sig litegrann och klickar sig vidare på Internet.

2011-06-10 @ 08:09:44
URL: http://viewtifulviktor.se
Postat av: Lydia

Åh, men inläggen är ju höjdpunkter!

2011-06-10 @ 09:07:47
URL: http://www.plastjesus.se
Postat av: Ludde

haha,det är ju underhållade läsning som Lydia säger!

och jag var ju en av dem som faktiskt läste några av dem på Lunarstorm också, lite extra roligt då!

2011-06-11 @ 18:46:19
Postat av: JEB

Jag måste få veta om Genusviktor någon gång var på semester i Flen.

2011-06-13 @ 00:07:03
URL: http://jebtolken.blogg.se/
Postat av: Viktor

Nej, jag har aldrig varit på semester i Flen. Jag har nog aldrig ens varit i Flen överhuvudtaget.

2011-06-13 @ 08:30:26
URL: http://viewtifulviktor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0