Get candy get candy get candy

Jag kan verkligen relatera till Jerry Seinfelds Halloweenrutin. Hur livet som barn antingen är en jakt efter, eller väntan på, godis.

På den lokala videobutiken i närheten där jag växte upp fanns det ett tag två olika prisklasser på lösviktgodiset. Det fräscha godiset med flest sorter för 7-8kr/hg och sedan ett par lådor med torrt, halvgammalt godis för halva det priset. Vad tror ni jag plockade av så länge de hade kvar det där gamla godiset? Vilken prisklass gav mest socker för pengarna?

Att växa upp och fortfarande ha det där ständiga suget på sött kan verkligen bli ett problem. Det gäller att hitta andra roliga saker att sysselsätta sig med som inte går via magen. Jag jobbar på det. Men jag kommer vara en godisgris på ett eller annat sätt resten av mitt liv.

På MAX och Subway får man själv fylla upp sin mugg med läsk. Varje gång jag skulle göra det blev det stor konflikt inom mig. Jag ville naturligtvis ha så mycket läsk som det bara gick med så lite is i som möjligt (99 delar läsk och en del is är min formel). Det slutade alltid med att jag fyllde upp muggen med så mycket läsk att det enda sättet för mig att komma till min sittplats var en lätt ihopböjd gångstil med små, korta, snabba steg och blicken fastspänd på muggen. Folk omkring trodde antingen att jag var SWAT eller kissnödig.

Varenda centiliter var viktig! Kunde jag själv styra över mängden läsk jag skulle få i mig så var maximalt alltid det enda alternativet.

Det här ändrades plötsligt då jag var på Subway för ett tag sedan. Jag satte mig ner vid mitt bord och möttes av den här synen:


EUREKA!

Min hjärna hade fattat ett eget beslut; att lämna ett par läskfria centimeter innan bägaren tog slut, endast för att underlätta transporten till min sittplats. Och så slipper man ju allt kladd.

Det är kanske så här det blir, hjärnan fattar egna beslut baserat på erfarenhet och man själv har inte särskilt mycket att säga till om. Att tro att vuxentänkande kommer för att man själv bestämt det tror jag inte på. Ju äldre man blir desto mindre kladd vill man ha att göra med.

Rätt som det är äter jag väl pinnglass och låter pappret sitta kvar längst ner, du vet, för att slippa allt kladd.

SHRUGS

Kommentarer
Postat av: JEB

Ha, jag gör likadant med läsk, men min lösning är att stoppa i sugröret innan muggen är full och suga ur lämplig mängd medan jag går och sätter mig.

2011-05-26 @ 22:58:32
Postat av: Viktor

Du utvecklade det istället för att backa, imponerande!



Andra alternativet vore väl att ha med sig plasthandskar när man ska äta på snabbmatsrestaurang.

2011-05-27 @ 15:54:02
URL: http://viewtifulviktor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0