Gymnasieval


Att som 16-åring göra ett val som sedan är tänkt ska påverka sitt liv från det ögonblicket är puckat i mina ögon.

Jag drog ut på min gymnasievalprocess just av den anledningen. Jag gillade inte tanken att behöva rikta in mig på något särskilt, för jag visste inte alls vad jag ville göra med mitt liv. Samma eftermiddag som ansökningspapprena skulle vara inne så sprang jag omkring på skolgården och pratade med klasskompisar om vad som var bra respektive dåligt.

Det slutade med att jag i sista sekund valde Mobila Gymnaiset vid Globen med inriktning Naturvetenskap.

Inriktningen valde jag efter hur andra människor uppfattat och definierat mig. Jag hade själv ingen som helst koll på vem/vad jag var (vilken 16-åring har det?). Vuxna hade sagt att jag var akademiker och visst, jag hade det sjukt lätt i skolan, seglade upp på maxbetyg i de flesta ämnena utan någon ansträngning. Under högstadiet alltså. Så Naturvetenskap fick det bli, utan någon genomtänkt plan, det här var väl vad som förväntades av mig.

Gymnasiet valde jag helt och hållet efter faktumet att alla elever fick varsin laptop.

Ett beslut som kanske inte gjordes på de bästa grunderna. Men efter den dagen tänkte jag inte särskilt mycket på det. Och bra var väl det för det visar sig senare att mitt val inte var det bästa. Men vad gör det? Så, är du orolig för ditt val av gymnasium? Orolig för den riktning du valt, känns dessa tre år som slöseri med tid? Få inte panik, gymnasiet blir aldrig viktigare än vad du låter det bli. Du har gott om tid efter studenten att definiera dig själv på stadiga grunder. Stressa inte.

Kommentarer
Postat av: Mia

... och ändå, Viktor, så bytte du. Så det var visst rätt viktigt, ändå?

(Jag är otroligt glad för att du sedan hamnade i min klass...!)

2011-05-06 @ 19:07:16
Postat av: Viktor

Men det säger väl snarare mer om hur oviktigt det var? Jag bytte inriktning till något mer slätstruket och enkelt för det verkade bekvämare. Och skola bytte jag för vännerna som gick där. Och det är väl nästan ännu mer lösare grunder än för det första valet?

2011-05-09 @ 10:49:46
URL: http://viewtifulviktor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0