HDiHD #3

Med två tillfällen i bagageluckan där vi hållit oss framför en enda TV-skärm kände vi oss mogna att multiplicera (tro mig, det här var bara början)!


Den 4 juli 2009 spikades, Gears of War 2 skulle spelas och Infernal Affairs 1 och 2 (och möjligtvis trean om vi kände för det) skulle ses.

Det var dags för nya matidéer och vi levererade helt klart. Till lunch åt vi linssoppa med rejäla vitlöksbröd sittandes runt köksbordet istället för framför TV:n som tidigare. Runt bordet satt två nya deltagare utöver vår gyllene femma som varit med från början; det var en Johan och en Svante. Johan, eller 'Mannen med Skägget', stod bakom linssoppan, han kan laga mat han.

Med en simpel (men riktigt god) måltid i magen satte vi oss i Luddes bruna soffa och tittade på Infernal Affairs.

Jag har tydliga minnen av att se DVD-fodralet av den på Nyheter-hyllan i filmbutiken Godismonstret när jag gick på gymnasiet. Jag röstade flera gånger för att jag och mina vänner skulle se den då men det gick aldrig igenom. Sedan läste jag om att den skulle få en Hollywood-remake, jag minns att Brad Pitt var på tapeten för att spela en av huvudpersonerna. Men så blev det ju inte.

The Departed fick ju Hollywoods version heta, och den är ju faktiskt bra. Det hade dock varit mer intressant att få se originalet först, jag hade nog uppskattat båda filmerna bättre i den ordningen.

Infernal Affairs visade ändå sig vara riktigt bra, ännu bättre i HD och goda vänners lag.

Resten av den lördagens eftermiddag spelade vi alltså Gear of War 2. Eller rättare sagt; Horde Mode i Gears of War 2. Horde Mode är det trendigaste av alla multiplayerlägen den här konsolgenerationen. I lag med andra spelare ska man överleva våg efter våg av fiender som bara blir fler och starkare.

Köttfärs och fyra nyanser av brunt

Man kan vara fem spelare samtidigt och två kan spela på samma skärm. Vi fixade fram två extra skärmar hem till Ludde, två till Xbox 360 och tre ex av Gears of War 2. Det var extra mycket fix jämfört med tidigare HDiHD, men det var värt varje liten extra cykeltur för mig.

Yes, jag var både bil- och arbetslös sommaren 2009 och cyklade mycket då. Och jag fick cykla extra mycket kring HDiHD #3 eftersom jag lånade ett exemplar av Gears 2 av en vän i Flemingsberg och lyckades sedan lämna tillbaka fel spel till honom. Det lyckades bli ett par extra vändor Tumba --> Flemingsberg --> Tumba på cykel, good times!

Med tre skärmar i samma rum körde vi igång ett pass på ett par timmar innan middagen, och vi hade så sjukt roligt. Lagandan växte exponentiellt för varje minut vi spelade. Vi skrek, skrattade och hurrade om vartannat. Tempot ökar för varje våg och eftersom varje bana hade 50 vågor fanns det alltid ett mål, vilket jag föredrar framför fiendevågor som aldrig tar slut.

Från vänster: Ludde, Andreas, Svante, Daniel och Andreas

Varma av några hetsiga timmars spelande klev vi ut i den sena eftermiddagssolen för att grilla. Megamarinerad kyckling och baconinlindad Chorizo stod på menyn. Till detta åt vi ugnsgrillad potatis, smarriga såser och såklart hinkvis med läsk. Överflöd är ett av HDiHD's ledord.

 

 








Om inte mitt minne bedrar mig så blev ungefär 90% av dessa korvar över

Som du enkelt kan se på de flesta av dessa bilder, där jag tyvärr saknas (förutom skuggan på en mage), så var alla på riktigt bra humör. Lagandan som vi tillsammans byggt upp i Horde Mode de senaste timmarna är garanterat en del av det.

Vi hade haft så roligt att vi bestämde oss för att skippa uppföljarna till Infernal Affairs och bara spela resten av kvällen. Ett enkelt beslut som ingen av oss behövde ångra. Vi hade minst lika roligt under kvällen  som vi haft tidigare under dagen.

Lagom till kvällen dök även HDiHD's första gästspel upp. Det var Jacob som bodde då gatan över, han gled in och tog plats i soffan för att ta del av köttfärsandet. Vi satt alltså till tre personer var framför två TV-skärmar och två personer framför en TV-skärm. Sedan fick handkontrollen gå till den som inte spelar efter varje våg.

HDiHD #3 är helt klart en av de bästa träffarna vi haft. Det var även en av de väldigt få träffarna som det var fint väder på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0