Dagboksinlägg #48

Svenska C måste ha varit det enklaste MVG:et jag roffade åt mig under hela skolgången.
Eller wait a minute - scratch that...
 
Svenska C måste ha varit det enklaste MVG:et jag roffade åt mig utan hjälp under hela min skolgång.
 
Hela den kursen gick liksom i linje med vad jag sysslade med mest hela tiden under det läsåret: Att tycka till om saker och formulera sig på varierande sätt.
 
Det var löjligt enkelt för mig att ta någon av alla texter jag skrivit ihop, ställa mig framför en klass jag nästan inte brydde mig om alls (det var vad jag intalade mig själv i alla fall) och prata om något jag brann för. Märk väl: Jag skriver mycket om hur deppig och instängd jag kände mig under den här tiden, men jag var sällan likgiltig. Jag brann för vissa frågor och saker. Dagens inlägg var inte något sådant.
 
Jag skrev texten hälften för min dagbok på Lunarstorm och hälften för (och presenterade framför klassen) Svenska C. Ska jag vara helt ärlig var det inte ens min egna idé.
 
Idén till texten kommer från en bok av Bodil Jönsson som min mamma rekommenderade mig att läsa. Den heter "Tio tankar om tid". Vem försöker jag lura, i princip hela texten är som tagen ur ett kapitel från den boken. Bodil skriver saker om tid som får en att tänka till, omvärdera saker och är (tydligen) klart värda att stjäla sådär rakt upp-och-ned. Mycket av boken är minst lika aktuell idag som för 14 år sedan då den publicerades.
 
Hon visade sig vara mer aktuell än jag trodde då det nationella provet i Svenska samma läsår hade citat tagna från samma bok.
 
Så! En text vars hela grundidé är tagen från en bok jag småläst i litegrann, på rekommendation av min mamma. Sugen att läsa än?
 
Nåväl, texten är åtminstone skriven av mig. Och jag höll en ganska bra oral presentation av den.
 
 
TTT
23 november 2003

Samhället idag.
Det finns stora problem med samhället idag, liven vi lever. Generationerna som uppfostras. Vi kväver varandra.
Stress. En av de mest moderna ordet idag. Alla som hör det ryggar tillbaka och håller andan. Ett ord som troligen alla kan identifiera sig med mer eller mindre.
......
STRESS!
Blev du skraj? Mycket tankar om uppgifter och saker som måste hinnas med innan morgondagen, eller? Jag behöver bara tänka det ordet så är jag inne i stressens onda cirkeln.

Det har faktiskt blivit någon sorts inflation i ordets bemärkelse och utbrändhet har blivit en fluga, precis som bi- och homosexualitet. Larvigt. Mänskligheten är larvig ibland.

Västvärldens levnadssätt, den onda cirkeln. Den nya ekonomin, globalisering, världsliga monopol, spräckta bubblor, NIC-länder, U-länder, IT-världen...
Just det, IT var det ja. InformationsTeknologi.
ITIT... trevligt. Nya IT-världen, IT-ekonomin, IT-branschen, IT-bubblan, IT-generationen!
Vet du vad ITIT betyder, utöver InformationsTeknologi (IT) gånger två?

Information Tar Inte Tid.

Det är just det som IT-världen handlar om.
Datorer och mobiltelefoner skickar information mellan varandra över hela världen, jämt och ständigt. Miljontals SMS och E-mail rörande ”börsen i New York kraschar!”, ”handeln med stål mellan EU och Indonesien ökar!”, ”vad blir det till middag ikväll?”, ”Prinsessan Victoria har en ny pojkvän!”. Allt med en extremt snabb hastighet. Helt fruktansvärd hastighet faktiskt.

Information Tar Inte Tid!

Det är denna slogan som IT-världen har fört med sig. Vi människor verkar avundas dessa maskiner som kan skicka och ta emot information i en oändlig hastighet. Vi avundas våra egna skapelser. Där har vi källan på problemet.
Vi ska vakna en viss tid, klä på oss rätt kläder som matchar, äta en näringsrik frukost, läsa om vilka som dött ute i världen, läsa om hur mordet på Lindh artar sig, kolla på nyhetsmorgon på fyran, hinna med bussen till jobbet/skolan, vara trevlig mot människor, vara artig, rolig och intressant, göra allt man blir tillsagd, hinna med allt, åka hem, laga mat, svara på mejl, svara på sms, följa en serie på trean, kolla på nyheterna, spendera tid med sig själv, göra läxor, bandyträning, svara på telefonsamtal, läsa bok, ha åsikter om allting, hinna med hinna med och hinna med... gå och lägga sig i skaplig tid och förväntas somna direkt. Under dagen ska du förhoppningsvis också ha fyllt hela kostcirkeln och upprätthållit kontakten med de människor du önskar göra det med. Ett sådant levnadssätt räcker inte många år, då kommer utbrändhet i sin fulla bemärkelse.
För datorer, telefoner, teveapparater, mobiler, fax-maskiner funkar det. För de tar inte information tid.
Men vi människor kan omöjligt passa in i det här exakta levnadssättet som vi verkar strävar efter.

Nej, det går inte. Tiden går emot oss. Människans hjärna och kropp kan inte ta in oändligt med information och intryck varje dag, hela livet. Det är en omöjlighet.
Att varva ner borde vara en ambition.

För oss människor är det istället TTT som gäller.

Tankar Tar Tid.

TTT = Människornas talesätt
ITIT = Datorernas talesätt

Om ITIT är tidens snabbköp, då är TTT tidens tempel.

Det här är något som alla måste förstå, för oss människor går inte information in i hjärnan med IT-världens hastighet. Vi behöver tid.
Vi lagrar inte information som datorns simpla hårddisk. Vi bearbetar, tolkar och kommer ihåg.

Vi behöver tid åt att tänka. Vi förväntas göra hundratals mindre och större beslut varje dag utan att verkligen fundera över varför vi gör det. Stanna och upp låt TTT träda in i bilden.

Försök släppa alla hemska syner på tid. Det ordet är idag negativt laddat.
Försök se bortom meningar och påståenden som ”shit! Jag har inte tid!”, ”Jag kommer aldrig hinna!” eller ”Jag har fett ont om tid!”.

Låt tankar istället flyta fritt inom huvudet. Stanna upp och tänk till.

Vad väljer du? Vad strävar du efter?
TTT eller ITIT?


(Tips: TTT, tillämpa den regeln i din vardag så mår du bättre på sikt!)


.
STRESS!
Jaha, nu var vi tillbaka på ruta ett.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0