Sommarlov -09

Livet går sannerligen in och ut ur säsonger. Sommaren 2008 var jag nygift, jobbade tryggt på ett spelföretag och, för att toppa av allt, fick möjligheten att åka till Los Angeles och representera företaget på E3. En otrolig sommar helt enkelt! Min fru fick äntligen lämna ett skitjobb bakom sig och var mestadels arbetslös under den sommaren.

I år var det tvärtom, jag blir arbetslös i slutet av Maj och min fru har själv fått stå för familjens inkomst hela sommaren. Mina tre veckors planerade semester i början av Augusti blir helt plötsligt nästan fyra månader av ingen sysselsättning alls! Hur tacklar man något sånt?

Visst är det lätt att då stanna upp och slicka såren ett par veckor men jag tvingade mig själv till rörelse direkt. Faktum är att jag var på arbetsförmedlingen redan samma dag jag blev uppsagd. Sen dess gick det vidare och plötsligt befann jag mig mitt i ett fullfjättrat sommarlov!

Först och främst har jag cyklat mycket under hela sommaren, det har jag inte gjort på många år. Utöver det har jag åkt både stor och liten båt, varit ute i skärgården två gånger, haft picknick flera gånger med min kyrka men också en minst lika fantastisk i Ivar Los park.

Jag har varit till Hässleholm på en kusins studentfest, på vägen hem stannade vi (fru, storasyster, storebror) och åt Sveriges godaste kebabpizza i Mullsjö. Det blev också en helg i Hälsingland, släktträff på min frus sida.

Jag har också varit iväg till Göteborg på en sådär halvspontan semester innehållande heldag på Liseberg och U2-konsert. Därefter en nästan ännu mer spontan semester ute på Gotland, där jag aldrig tidigare varit. Vistelsen på Gotland var verkligen underbar, där eldade jag mer än vad jag gjort dom senaste fem åren. Jag älskar att elda alltså.

På Gotland hade jag på mig badbyxor för första gången på länge och den naturliga fortsättningen på den händelsen blev en vistelse på Sydpoolen i Södertälje. Det var ungefär fem år sen jag badade, men vad kul det är att bada! Plus att jag hoppade från femman för första gången.

En sommar fylld av både nostalgi och helt nya upplevelser.

Spelandet har verkligen inte legat i träda. Det har blivit mycket Gears of War 2 tillsammans med goda vänner, men ännu mer Killzone 2. Det sistnämnda har jag spenderat över 70 timmar med, mestadels online.


Summer of 09

Och nu är hösten här. Inget heltidsjobb ännu, men deltid som lärarvikarie. Tjugofyrakyrkan tar ny mark genom att starta smågrupper, där jag och min fru är ledare över en. Killzone 2 står numera i hyllan och har gett plats åt Paper Mario till Nintendo 64, nedladdat på min Wii (ett enormt skifte i genre, konsol, kameraperspektiv, färgpalett och upplösning).

Livet har, liksom åren, sina säsonger och min arbetslöshet har verkligen inte inneburit någon stagnering eller depression för mig. Jag har haft en suverän sommar och det tackar jag främst Gud för. Efter det vill jag tacka min fru som jobbat hela sommaren och sett till att vi haft åtminstone en inkomst att leva på. Utan hennes insats skulle sommaren mestadels bestått av sömnlöshet och stressad mage.

Tack!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0