Avklarade spel: Call of Duty: Modern Warfare 1 & 2



Spelvärlden har äntligen fått sina egna mastodont-actionpackade-JerryBruckheimer-produktioner som stinker actionklichéer och sjukt överdrivna scener men är just därför helt sjukt oemotståndliga.

Vi snackar The Rock, Armageddon, Con Air och Black Hawk Down. Bara hårda grabbar med smutsiga ansikten som med kirurgisk precision prickar huvuden på terrorister världen över. En ganska onyttig kaloribomb för USA's redan överviktiga militärego.

Spelens kampanjer är helt underbara actionfestivaler som är över på mindre än fem timmar men är testosteronpulserande så in i bomben, så längden är faktiskt inget större problem. Ettan har ett fåtal banor som sänker tempot en smula men tvåan tar igen det med en nästan perfekt kampanj. Här rycks jag verkligen med i handlingen, bara att man får se ansiktet på alla karaktärer gör det lite enklare. Ja, jag sneglar på dig Lost Planet 2.

Tvåan har även ett läge som heter Special Ops där man tillsammans med en annan spelare tar sig an korta, råtajta uppdrag. Trots ett par småtråkiga uppdrag i slutet var det verkligen hur roligt som helst. Tvåan är faktiskt uppe där och sniffar på en femma. Om jag hade djupdykt ner i någon Multiplayer som båda spelen erbjuder hade jag säkert fastnat bra mycket längre.

Dessa spel är även tydliga exempel på att bilduppdatering är viktigare än upplösning. 1024 x 600 pixlar på skärmen som uppdateras 60 gånger i sekunden (Modern Warfare) spelar jag mycket hellre med än 1280 x 720 pixlar på skärmen som uppdateras 25-30 gånger i sekunden (dom flesta andra spelen idag). Extremt få spel den här generationen kan jämföra sig med flytet som dessa två spel har. Säg efter mig: Flyt före upplösning!

Jag kan tänka mig att många har problem med hur kontrollerande dessa spel är. Likadant som Uncharted 2 är upplevelsen upphängd efter en snitslad bana som spelaren måste följa. Jag skulle inte vilja att alla spel ser ut på det här viset men tycker att dom har en välförtjänt plats i spelvärlden.

Två underbara spel!

BETYG: 4/5

Tråkigt nog blev det kraftiga spänningar mellan utvecklaren Infinity Ward och utgivaren Activision ett par månader efter att Modern Warfare 2 släpptes. Med tanke på hur mycket pengar det drog in på så kort tid så är det inte så konstigt att människor var tvungna att börja bråka om dom. 310 miljoner dollar drog det in under dom första 24 timmarna, bara i USA och Storbritannien. Det gör det till det mest inkomstbringande släppet i underhållningsindustrin någonsin.

Outbetalda royalties, stämningar fram och tillbaka, väktare utplacerade på arbetsplatsen, avskedade chefer och en lång rad anställda som avgått efter att cheferna skapat en ny utvecklarstudio som anslutit sig till en av utgivarens konkurrenter. Intriger intriger intriger.

Den 23 maj nästa år är datumet då dessa personer ställs inför rätta. Vi får se hur det går. Pengar kan verkligen röra till det i människors huvuden. Sen får också se hur det går med det oundvikliga Modern Warfare 3, hoppas inte kvalitén får lida på grund av allt detta (man kan alltid drömma).

Kommentarer
Postat av: Jacke

Spelade 2an senast igår faktiskt.

Jag och en polare har litar spec ops ett tag nu på veteran. Endast en bana kvar så har vi klarat rubbet :) Avråder dig annars att spela MP, sjukt beroende framkallande.

2010-07-20 @ 22:15:25
Postat av: Viktor

Hehe, ja, jag håller mig till MP i Bad Company 2 istället!

2010-07-20 @ 23:30:08
URL: http://laktosfritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0