Därför är Lady Gaga awesome

Lady Gaga hade funnits i min periferi ett tag. Hennes po-po-po-poker face po-po-poker face och papa-paparazzi hade nått fram till mina öron på nåt sätt. Hennes outfits hade varit nästintill omöjlig att undvika och hon var på allas läppar förra året. Alla hade något att säga om henne, när man inte var upptagen att prata om Millenniumfilmerna (som för övrigt överlägset tar första plats i 2009 års snackis-kategorin).

Omslaget till hennes första skiva

Iallafall, när musikvideon till Telephone började synas i media blev jag nyfiken. Med en svensk regissör till den drygt nio minuter långa videon var jag tvungen att spana in den. Det var även första gången jag på eget initiativ skulle lyssna på Lady Gaga. Tre minuter och nio sekunder in i musikvideon, när musiken läggs på hennes röst som sjungit ensam en kort stund, hon släpper luren hon tidigare sjungit i och börjar istället sjunga in i kameran samtidigt som hon rör armarna i takt med musiken. Det var då det hände, det var då det gick upp för mig att Lady Gaga är ascool.

Det var ingen idé att kämpa emot det, hon var awesome. Hur lyckas man med något sådant med läskburkar i håret? Det tänkte jag att vi skulle ta reda på idag. Vad är det som gör Lady Gaga den hon är?

Om Gaga vore en spelbar karaktär i Street Fighter IV, bild tagen härifrån

1. Hennes namn
Ett tips till alla er som vill stiga upp till dom övre skikten i populärkulturen:

Hämta insipiration från Queen, ett av dom bästa banden genom tiderna.

Mika låter verkligen nästan exakt som Freddie Mercury, Muse har låtar som inte ligger långt ifrån Queen och hur har The Ark lyckats bli ett svenskt band som inte är skittråkigt? Genom att låna sound, sceneri, klädsel och frontfigur från bandet.

Vad hjälpte musikern/komikern Weird Al Yankovic att gå från radiostjärna till tv-stjärna? Sekunden han fick framföra sin parodi av Queens låt "Another one bites the dust", som istället hette "Another one rides the bus". Den blev så instapopulär att han fick börja framföra den live i tv med sitt dragspel! Därifrån tog hans karriär fart.

Jag har varken sett Wayne's World eller Wayne's World 2. "VA?! Har du inte sett den?!". Yeah yeah, bring it. Det enda folk har att säga om dom är någon scen där Bohemian Rhapsody spelar en central roll. Det är tydligen det som stannat kvar i människors minnen, lämnat det största avtrycket i deras medvetanden. För oberoende av varandra så är det den scenen som kommer på tal när Wayne's World diskuteras. En vacker dag ska jag ta reda på vad grejen är med den scenen, och vad filmerna egentligen handlar om. För det enda jag vet om Wayne's World för tillfället är att Queen på något sätt har bidragit till den. Det är vad jag kallar mäktigt inflytande!

Det slutar inte där. Ett av dom bästa spelen till NES, Bionic Commando, har även det en Queenreferens. Lite långsökt och inte särskilt lätt att förstå, men ändå. Som supersoldat tar man sig in i fiendens baser för att komma åt känslig information, utrustning och nya vapen. Under banorna var man ibland tvungen att kontakta sitt högkvarter för att få tips och hjälp som ibland var värdefullt, ibland inte. Detta gjorde man via radiostationer. Grejen är den att om man hade med sig fel kommunikationsutrustning till banorna (det fanns ett par att välja mellan) så var det enda man hörde på radion:

All we hear is...

Om du inte fattar så lyssnar du alldeles för lite på Queen

Självklart förstod jag inte det när jag var nio, jag tyckte meddelandet var väldigt konstig bara. Det var inte förrän ett par år sedan som min storebror förde fram denna skönt subtila referens i ljuset. Ännu en anledning att älska detta spel, allt tack vare Queen.

Så, bara på namnet Lady Gaga fattar man att det är något bra på G. Oavsett vad jag tyckte om Lady Gaga innan jag verkligen lyssnade på henne så har jag tyckt om hennes namn sen dag ett. Inte ett till "JA! Jag vet! Vi döper artisten efter mitt eget namn!".

2. Hennes refränger
Lyssna på dom. Dom hänger sig kvar, dom fastnar, dom är enastående. Hon pratsjunger inte som Shakira, hon gnyr inte som Britney Spears och hon stönar inte som 2000-talets Mariah Carey. Nej, Lady Gaga sjunger som folk. Hon har inte en bättre pipa än Christina Aguilera men ja ja, den är tillräcklig.

Vissa av hennes verser är lite krystade och sticket i Paparazzi är rent ut sagt dåligt. Men hennes refränger är alltid feta. Speciellt i Telephone.

3. Hennes stil

Det mest uppseendeväckande med Lady Gaga är såklart hennes klädstil. Att hon får utmärkelser för bäst klädda och sämst klädda artist samtidigt säger allt. Hon verkar inte ha några som helst skrupler gällande vad hon har på sig. Och självklart är det hela den grejen som gör henne så grym. Hennes stil går inte efter det välanvändna receptet som kvinnliga popartister följt sedan länge. Britney Spears, Christina Aguilera, Rihanna, Hannah Montana och Jessica Simpson har alla gått från skolflicka till läderklätt sexobjekt.

Istället började Gaga sin karriär som en färdigutvecklad artist med blicken redan inställd på att klä sig både som en idiot och en superstjärna. Tummen upp för det!

Finns det någon tv-spelsreferens här då?

Ja, en liten detalj i musikvideon till Telephone är en tydlig blinkning till tv-spelens värld. En av ingredienserna till giftet på bilden ovan är Tiberium vilket alla som spelade strategispel på 90-talet vet är ämnet som ligger bakom konflikten i Command & Conquer-spelen.

Trots det lilla jag egentligen har lyssnat på Lady Gaga så vet jag hon är grym. Jag äger ännu ingen skiva med henne och jag har inte sett henne live. Men jag har terroriserat min fru med Telephone det senaste halvåret och kommer fortsätta hålla ögonen på låtarna hon släpper ur sig. Varför?

Därför att Lady Gaga är awesome.

Kommentarer
Postat av: Agnes

Yes!

2010-07-28 @ 09:32:51
Postat av: Ludde

Jag tycker det var lite komiskt att du lyckades få halva inlägget att handla om Queen!



Men det är de ju iof värda.

2010-07-29 @ 23:57:19
Postat av: Simon

1.Bästa scenen i WW är helt klart den med Chris Farley. Den är den enda jag minns...



2. Lady Gaga < Robyn

2010-07-30 @ 01:28:40
Postat av: Daniel

Simon menar du den scenen utanför Alice Coopers spelning?

jag håller i stort sett med dig Viktor Vi

2010-07-30 @ 04:48:32
Postat av: Sofia

Jag kopplade Tiberium! Stolt

2010-08-26 @ 09:24:23
Postat av: Viktor

Queen är värda allt vårt lov och pris, nästan.



Bloggen står stilla nu, jag vet. Men jag har lite saker på gång. Stay tuned!

2010-08-27 @ 09:43:56
URL: http://laktosfritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0