Upp till bevis!

Varning, känsliga läsare! Närbild på mun inbound!

 

Steg 1

 

Det är hög tid att bli av med det här grubbeleländet. Jag hittade (och köpte) ett test på Apoteket som tar reda på ifall man är laktosintolerant eller inte. Förpackningen är sådär härligt glattig och komplett med underboobs. Intresserad? Så här gör du för att testa dig själv:

1. Köp testet för 263 kronor på Apoteket
2. Öppna förpackningen och ta upp innehållet; en bomullspinne
3. Gnugga bomullspinnen på insidan av kinden
4. Stoppa ner bomullspinnen igen och stäng förpackningen
5. Skicka iväg förpackningen till Linköping

 

Steg 3


Alltså, efter allt köpande, öppnande, gnuggande, stoppande och skickande får du, ungefär en vecka senare, ett SMS (eller loggar in på laboratoriets hemsida för att kolla upp) som bekräftar ifall du är laktosintolerant eller inte. I priset ingår alltså en DNA-analys av ditt saliv som tar reda på ifall du har adult laktasbrist. Det finns olika former av laktosintolerans:

 

Adult laktasbrist. Den vanligaste formen av laktosintolerans. Förmågan att bryta ner laktos blir sämre oftast redan från tre års ålder, men behöver inte försvinna helt och hållet. Förmågan kan inte återfås.

 

Sekundär laktasbrist. Temporär laktosintolerans som kan komma av en inflammation i tarmen, kraftig maginfluensa eller bukoperation. När skadan läkt återkommer oftast förmågan att producera laktas.

 

Medfödd laktasbrist. Laktosintolerans från födseln, extremt ovanligt.

 

Det här testet tar alltså reda på ifall du har det första alternativet. Förmågan att bilda enzymet laktas är nämligen ärftligt betingat och kan därför bekräftas via en DNA-analys.

Jag kommer skicka iväg mitt test idag (tisdag). Får jag reda på att jag inte är laktosintolerant är det hög tid för mig att tappa ansiktet. Pinsamt att dra igång en blogg för att prata ur sig om något det senare visar sig att jag inte har. Pinsamt att prata vitt och brett om något som därav får många att behöva ändra sina ingredienser för att senare bara rycka på axlarna och säga "sorry, jag hade visst fel". Pinsamt pinsamt pinsamt.

Plus det faktumet att jag då får gå tillbaka till ritbordet gällande mina magproblem. Och det är ju inte direkt blogsome. Frågan är om jag ens vågar publicera ett sådant bakslag. Jag blir ju tvungen att byta namn på bloggen då...

*Nervöst skratt*

 

Steg 4

 

(Eller så får jag det helt enkelt svart på vitt, att jag är laktosintolerant)


Kommentarer
Postat av: Okså

Det fåniga med sånna här tester är att de kan bara bestämma om man har ärvtlig anlag för att bli laktosintolerant. Alla blir sakteligen laktosintoleranta från de att de är 3-5 år. Vissa blir aldrig tillräckligt laktosintoleranta även vid 80-90 för att märka det, andra redan vid 6-7 år, men alla går mot en laktosintolerant framtid. Får man ett ja till svar betyder alltså inte att man är laktosintolerant, utan att man kommer vid något tillfälle att ha tillräckligt minskat laktasenzymproduktion för att märka laktosintoleransen. Får man ett nej kan man ändå bli laktosintolerant, t.ex. en infektion i tarmen som slår ut laktasenzymproduktionen. För vissa kommer produktionen igång efter infektionen är borta, för andra förblir den där för evigt.

2010-03-16 @ 20:33:51
Postat av: Melba

Det där var ju intressant! Ska garanterat testa detta själv! Om du gillar glass, gå gärna in på laktosfria glassbloggen.Där finns det senaste på glassfronten när det gäller laktosfri äkta gräddglass...! /Melba

2010-03-16 @ 21:06:59
URL: http://www.laktosfriglass.bloggagratis.se
Postat av: Melba

Nu blev det rätt..

2010-03-16 @ 21:08:50
URL: http://www.laktosfriglass.bloggagratis.se
Postat av: Johan

Ikto du får mina ögon att tåras. Elia kom fram och frågade: "varför har du tårar i ögonen pappa?"

"ja det är väldigt roligt, men vuxen roligt".

Det är inte första gången och jag tror att Elia tror att vuxenhumor alltid är så roligt att man skrattar tills man gråter.

2010-03-18 @ 14:27:14
Postat av: Viktor

Okså: Om 'Ja' får jag veta vad det är för fel på mig. Om 'Nej' får jag veta vad som inte är fel på mig. Vad är det som är så fånigt med det?



Melba: Kul! En blogg med laktostema! Och glass är definitivt en av mina passioner. Ska garanterat spana in. Tack för tipset!



Johan: Haha! Så jag skriver vuxenroligt? Det var en fin komplimang. Tack för dom fina orden Johan!

2010-03-18 @ 19:41:16
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Niklas

som laktos intolerant själv och försöker hitta något bra att ta för att få magen att bli stabil, så man slipper springa runt som en levande gas bomb.



så har jag en liten fråga till dig,

av dem 3 laktas tabletter du testat, vilken rekommenderar du?

2010-09-19 @ 18:33:47
Postat av: Viktor

Niklas: Svaret på den frågan är faktiskt värt ett inlägg i sig och faktum är att jag länge tänkt på det.



Men men, det korta svaret är:



Prolaktas är det absolut smidigaste svaret på din laktosintolerans. Det kanske kostar lite mer i längden men det är helt klart skönare att få vanan att börja dagen med ett/två piller och sen inte behöva tänka på vad man stoppar i sig. Därför rekommenderar jag Prolaktas.

2010-09-24 @ 16:42:18
URL: http://viewtifulviktor.se
Postat av: Anonym

På denna nya sajt finns den enkla sanningen om hur och varför laktosintolerans uppkommer.



http://gluten-celiaki.blogspot.com/

2011-04-13 @ 22:57:48
URL: http://gluten-celiaki.blogspot.com/
Postat av: Micke Skribent

På denna nya sajt finns den enkla sanningen om hur och varför laktosintolerans uppkommer.



http://gluten-celiaki.blogspot.com/

2011-04-13 @ 22:59:27
URL: http://gluten-celiaki.blogspot.com/
Postat av: Viktor

Intressant, ska spana in!

2011-04-19 @ 14:28:51
URL: http://viewtifulviktor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0